Friday, April 5, 2013

Ubat

Kuat-kuat Ayu mengetap bibirnya sehingga terdengar bunyi gigi atas dan gigi bawah berlaga. Dengan mata yang terpejam menampakkan lagi riak sebenar yang dialami si gadis. Sakit. Perit. Punah. Dan seboleh mungkin Ayu bertahan. Demi kegembiraan yang bakal dia peroleh tidak lama lagi mengalir di dalam zarah-zarah kecil yang bersambung di antara sel-sel yang terdapat dalam badan. Kegembiraan yang bakal dibawa oleh darah yang beraja dalam tubuh cengkung Ayu.

Setelah mendapat penawar dari kesakitan yang maha dahsyat tadi, Ayu terleka sebentar. Bayang-bayang yang menjerit, mesej-mesej songsang yang sering dicuri-curi baca dari telefon bimbit seseorang, trauma yang menyebabkan malam-malam nya makin ngeri disusuli mimpi yang tak pernah-pernah putus, terus hilang.
Barangkali penawar itu adalah penawar ajaib. Ayu ketawa sambil mengesat peluh di dahi dan tubir matanya yang sedikit lembab.

Ayu merayau-rayau di kaki lima itu setelah mendapat sedikit kekuatan untuk bangkit. Berjalan dan terus berjalan. Kadang-kadang Ayu memegang erat pelipat lengan sendiri yang membengkak dan dihiasi lebam-lebam kecil. Sambil berjalan, sambil merapu entah apa. Penawar yang diterima mula memberi impak kepada daya pemikiran Ayu. Seolah-olah Ayu dikuasai dan dikawal sesuatu yang membuatkan Ayu menjadi boneka tak bermaya. Ah, pedulikan apa kesannya. Yang penting Ayu tahu, Ayu tak perlu rasa tertekan dan sakit lagi. Sakit yang disimpan berpuluh-puluh tahun lebih mengerikan. Sakit dalam hati.

Tiba-tiba, Ayu ternampak seseorang. Seseorang yang Ayu kenal benar siapa. Seseorang yang sentiasa ada berdekatan dengan Ayu tetapi sebenarnya seseorang yang terlalu jauh untuk disentuh. Lelaki itu sedang mengelap peluh seorang anak kecil yang berdiri di sebelahnya. Ayu tak putus-putus memerhati setiap gelagat dua manusia yang tidak jauh dari tempat Ayu berdiri.

"Abah..", Ayu berbisik perlahan. Ayu mengalihkan pandangannya dan terus berlari agak laju. Seboleh mungkin ingin menjauh dari dua manusia itu. Sambil berlari, sambil mengilai serta menjerit memanggil nama arwah ibu.

Tanpa diri sendiri sedari, Ayu melintas jalanraya yang sendat dengan kenderaan secara laju. Dan bila diri Ayu merasakan sesuatu merempuh badan keding nya dengan kuat, otak Ayu mula memberi perhatian kepada keadaan sekeliling. Saat Ayu melambung di udara, Ayu sedar secara total mungkin ini saat tamat riwayatnya. Seluruh badan Ayu terasa seperti melayang-layang dan ringan seakan terbang, berkat penawar yang diambilnya tadi.

"Abah...", perkataan terakhir yang disebut Ayu sebelum badan itu dirempuh dengan kenderaan lain dan seterusnya diheret oleh sebuah kereta bewarna kelabu.