Thursday, August 25, 2011

Sepatu Kecilmu

Tatkala mereka menyajikan sajian arak berbuih untuk menghilangkan duka,
Aku duduk di sipi tebing,
Pandang semua muka yang bermuka-muka.
Aku hairan. Apakah ini cara ubat luka?
Semalam aku merasakan aku paling tinggi terbangnya.
Berjumpa sekumpulan kawan-kawan baru dan kenalan lama.
Walau duduk di satu meja tapi berlainan cerita.
Cuma, nafas kami semua masih seirama.
Sedang aku leka, aku teringat Barca.
Dua hari lalu aku fikirkan Barca itu sejenis roti yang lazat enaknya tapi,
Barca ialah satu kumpulan pasukan bola.
Tak ada rare mana lah kalau aku tak tahu pasal bola.
Yang ganjil nya, hidup aku dah macam melampau pelesit dia.
Bergoyang kesini sana.
Begembira melampau suka.
Tapi dalam hati aku hilang rasa cinta.
Aku macam tunggu kewujudan manusia yang akan bangun bila nampak aku duduk
Tarik aku bila aku berhenti
Cium aku bila aku merapu
dan, hulurkan Nusantara Hijau untuk aku bila aku menangis sedu.

Macam dulu-dulu, kita pura-pura main sepatu kecil dan aku merupakan princessnya (: