Wednesday, March 27, 2013

Satu Hari,

Azie si gadis belasan tahun yang comot. Pulang ke rumah, bersusah payah dia menyiapkan kerja sekolah yang tertangguh. Sebelah petangnya pula, mengejar pelanggan di sisi bukit untuk karipap berisi kentang dan cucur badak hasil buatan tangannya.
Malamnya? Sepi.

Tapi Azie beperwatakan ceria. Sesusah mana sehabis daya mahu meneruskan persekolahan pun, Azie sanggup. Teganya cita-cita Azie adalah ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dan berbakti untuk kesenangan keluarga.

Disebalik sikap makruf yang diamalkan, ada satu rahsia besar yang tidak diketahui Azie. Rahsia bahawa Azie sebenarnya datang dari mana. Dan rahsia malam-malam yang diiringi mimpi ngeri. Mimpi yang seringkali Azie rasa sakitnya setelah bangun di waktu pagi.


"satu hari nanti, aku akan kembali kepada semua dengan harta yang melimpah ruah"

tapi kau tahu kau siapa?

"apa maksud awak?"


Seorang laki-laki yang umurnya lebih kurang sebaya dengan Azie tersenyum sinis. Senyuman itu! Azie rasa macam pernah nampak! Tapi samar-samar. Ah. Siapa lelaki ini?


bapa yang kau anggap bapa itu, bukan ayah kandungmu Azie. dia bapa ku. ayah kandungmu tak ada, dah kena humban dalam parit lepas buntingkan ibumu. orang kampung dah bantai dia dari dulu. bapa yang kau anggap bapa tu, belum pernah pun berkahwin dengan ibumu. dia hanya bagi tempat untuk kamu berdua berteduh. siapa kamu untuk kami tanggung? dasar anak luar nikah.


Belum sempat Azie memproses semua data yang keluar dari mulut sang lelaki, lelaki itu terus menyambung, "jumpa lagi malam ni Azie", sambil mempertontonkan gigi dan senyum sinisnya sekali lagi.

Azie terpempan. Satu hari nanti, kamu semua aku bunuh!!! Pekik Azie di dalam hati sambil melangkah ke pondok usang yang menempatkan seorang ibu tua yang lumpuh kakinya.