Monday, May 27, 2013

Baby

Malam yang dingin dan sunyi itu melenakan para nyawa dengan dengkuran yang enak didengar. Di bahagian utara pula, Nini sedang sesak dalam tidur. Udara yang disedut bagai tersekat, tak sampai. Dalam antara sedar, kenangan lama menjelma semula. Kenangan indah yang meragut keistimewaan gadis. Kenangan yang dipenuhi nafsu syaitan beraja.

Nini terjaga dari tidur dengan peluh masam melekat basah di cadar tilam bercorak merah putih. Nini duduk memeluk lutut sambil memejam mata rapat-rapat. Suara kanak-kanak memanggil namanya kedengaran  makin dekat dan makin kuat. Menggeletar Nini menarik tangan mendekati telinga dan menekupnya erat sambil kepala digelengkan laju. Takut.

Setelah hampir 15minit berada dalam keadaan yang menyesalkan, Nini memberanikan diri untuk membuka mata. Pandangannya disapu pemandangan bewarna putih kosong. Nini bangun mencari arah cahaya. Tempat putih itu kelihatan tenang sebelum secara tiba-tiba langit bewarna putih bertukar menjadi gelap kehitaman. Nini yang tadinya ingin mencari arah cahaya berlari setelah langit hitam seperti memayunginya dan mengejarnya. Semakin lama semakin gelap. Tiada lagi warna putih. Yang ada hanya pekat hitam macam malam. Tanpa lampu, tanpa bintang.

Dalam sunyi bertemankan gelap, Nini terdengar hilaian ketawa kanak-kanak makin mendekat. Nini cuba untuk bangun tetapi kaki Nini seolah diikat. Seperti permukaan yang dilabuhkan punggungnya sebentar tadi, memang sudah sengaja disimbah gam gajah. Nini tidak boleh bangun. Nini tidak boleh lari.

Hilaian kanak-kanak itu kini bertukar menjadi jeritan.

"Mama!!"

Jerit si kembar kecil yang sedang berlari dalam gelap ke arah Nini dan semakin mereka menghampiri Nini, ada satu cahaya terang yang mengekori. Mereka memeluk Nini sambil Nini cuba membuka mata untuk melihat raut si kembar. Kanak-kanak kembar yang mukanya tiada, kakinya dimakan ulat serta kulit yang penuh nanah memeluk Nini erat-erat. Dan, setelah beberapa ketika, kanak-kanak kembar itu kelihatan menjauh dan badan Nini ditarik ke dalam tanah. Nini ditanam hidup-hidup oleh angin kuat. Badan Nini tenggelam sehingga hampir ke dasar yang penuh ular berbisa dan juga kala jengking tidak bewarna. Bau hanyir memenuhi ruang padang yang asalnya bewarna putih.


............................................................................................................................


"Awak, saya mengandung...apa kita nak buat ni?", ujar Nini resah setelah melakukan ujian kehamilan. Boyfriend kesayangan yang menanti di luar pintu tandas, jelas menunjukkan raut terkejut. Masing-masing berpeluh, takut.



"You gugurkan baby tu."