Wednesday, May 8, 2013

Redha


"Betul kamu nak kahwin dengan Hisyam?", soal abah tenang sambil memandang aku dengan pandangan penuh, khas untuk aku. Aku angguk kepala sambil membalas pandangan abah. "Siapa keluarga dia?", soal abah lagi. Langsung aku beri satu nama yang biasa sangat didengar di kampung. Abah angguk kepala perlahan-lahan sambil berjeda sebentar.

"Siapa ayah Hisyam?"

Terus aku rasakan derauan darah di dalam badan di pam kan secara laju ke jantung aku. Aku geleng. Laju. Tanda tidak tahu.



...............................


Pertunangan aku dengan Hisyam dilangsungkan dengan agak tergesa-gesa. Disebabkan Hisyam yang kini bertugas tidak menentu membuatkan kami sepakat untuk bertunang terlebih dahulu. Hisyam menjemput aku dengan teksi di hadapan rumah sewa ku untuk sama-sama pulang ke kampung kami yang terletak di selatan. 

Dalam perjalanan pulang menaiki teksi yang disewa Hisyam, aku tersentak mengingatkan baju tunang aku yang sudah siap berjahit tangan yang tertinggal di rumah sewa ku. Kami berdua mengarahkan pemandu teksi untuk berpatah semula ke arah rumah sewa ku sambil aku memegang dada, cuba menghentikan debaran yang semakin menjadi-jadi. Aku berisghtifar di dalam hati.


Pertunangan kami berjalan dengan lancar. Selesai sahaja doa selamat demi meraikan majlis pertunangan yang baru berlangsung, Hisyam pantas meminta diri untuk pulang dan bersiap sedia untuk menjalankan tugasnya yang bekerja di ibu kota. Aku dan adik beradik ku duduk berkumpul di ruang tamu rumah kayu yang menjadi tempat berlindung kami adik beradik sedari kecil. Menjadi tunangan kepada Hisyam membuatkan aku merasa sedikit lega kerana Hisyam merupakan pilihan aku sendiri. Tetapi, entah kenapa, ada satu rasa sayu yang menjentik tangkai hati sedari tadi. Rasa sayu yang aku sendiri tak mengerti. Bukankah aku patut ketawa bahagia, kini?

Malam itu, kami sekeluarga berjemaah bersama. Usai solat Maghrib seperti biasa, abah memulakan rutin hariannya. Memberi tazkirah, berkongsi pengalaman dan bercerita kisah-kisah nabi kepada kami adik beradik sementara menunggu azan Isyak dilaungkan.

Malam itu, topik yang disampaikan oleh abah ialah qada' dan qadar. Lama aku cuba memahami setiap patah kata yang keluar dari mulut abah. Tiba-tiba abah memandang aku dengan pandangan sayu yang membuatkan aku tertanya-tanya. Kenapa bah?


.......................................................


Memori 39tahun yang lalu itu membuatkan aku pantas mengusir air mata yang laju jatuh ke pipi. Rindu arwah abah yang dah tak ada. Sambil memahami maksud yang cuba abah sampaikan kepada aku satu ketika dahulu, aku berisghtifar. Mengingatkan setiap kejadian yang dilalui, adalah dari suratan takdir qada' dan qadar aku. Aku percaya abah tahu sesuatu sebelum aku rasa dengan mata hati.

Aku bingkas bangun ke dapur menyiapkan makan malam untuk Hisyam sambil memandang Hisyam sekilas yang tidak putus-putus dengan telefon bimbitnya - menghubungi isterinya yang lagi satu.

Rindu abah, bisik aku dalam hati. Hingga kini, perasaan kesal tidak dapat menjawab soalan abah masih beraja di hati. Siapa ayah Hisyam? Soalan itu bergaung di ruang kepalaku.









"hendaklah kamu mencari pilihan kamu sendiri dari keturunan yang baik-baik, keluarga yang baik-baik. Berdoa lah kepada Allah untuk menguatkan kerukunan dan kerohanian rumahtangga kamu"