Thursday, September 5, 2013

The cover of the book

"Pakai baju ketat-ketat ni tak takut mati ke?"

"Hah?? Kenapa cakap macam tu?"

"Yelah, dah pakai baju ketat, nak tarik nafas hembus nafas satu hal, lepas makan kang satu hal lagi nak cover perut"

"Alah biarlah diorang"

"Aku betul tak puas hati ni. Kalau pengsan ke ape ke baju terlampau ketat bukan aku boleh tolong"

"Kau nak tolong macamana pulak?"

"Yelah. Nak tolong, nak bagi CPR. Tapi, bukan semua yang pakai baju ketat ni cantik-cantik.. Buang masa aku je pegi tolong"


Sambil melangkah menyaingi langkah pantas A, aku menggelengkan kepala berulang kali. Lucu. Dalam marah ada gurau, dalam gurau ada pedih.

Dan dia menyambung lagi.

"Patutnya perempuan-perempuan ni pakai baju ketat-ketat masa malam pertama. Biar buat-buat rebah tak cukup nafas nak tarik depan suami. Ini yang jadi pakwe, bodoh, yang jadi makwe pun bodoh. Tayang body speaking English, agak-agak kalau aku suruh baca doa qunut reti tak semua nak menjawab."

Aku terdiam lagi. Ya, kasar dan sinikal. Pessimist pun ya. Mungkin bagi dia luaran itu penting untuk dinilai tetapi tak semestinya semua amalan mereka tak diterima. Kita takkan pernah tahu kerana bukan kita hamba Allah yang menentukan dosa dan pahala setiap hambaNya yang lain. Bila terdengarkan orang-orang keliling yang rapat yang juga mempunyai penilaian yang sama -- aku gerun.

Patutlah wanita perlu menjaga kehormatannya.
Patutlah wanita perlu menjaga maruah dirinya.
Patutlah wanita wajib memelihara auratnya.
Dan patutlah wanita solehah diangkat tinggi martabat dan darjatnya.


Kerana bagi yang tak menjaga, sejauh mana amalan kamu dengan Dia -- kamu tetap dipandang semurah-murahnya kerana yang menutup sepenuhnya, peribadi serta luarannya terus mendapat markah berganda.

Dosa? Kita semua ada. Pakaian ketat, pakaian longgar. Tudung singkat, tudung labuh. Tak pakai tudung, pakai tudung.

Tetapi fitnah mata?

Wallahualam.

Wallahi, we are all, just the same. A slave to God and a human that have had flawed and sinned.
May we still have times to repent.