Wednesday, March 13, 2013

Bunian bulan

Dari sebatang, sebatang sehingga ke kotak lompong fifi kerjakan. Terus merungut dan membaling kotak bewarna putih bertulis Marlborro itu."Ahhhh!!!!", fifi menjerit dan mengusutkan rambut dengan kedua belah tangan. Fifi pejam mata. Rapat-rapat.

Di tasik yang sama berdekatan satu pondok kayu bewarna coklat kehitaman, perempuan itu memandang tingkah laku fifi dengan hairan. Sedari 3jam yang lepas, si gadis melihat tanpa jemu pemandangan aneh bertentangan dengannya yang diciptakan oleh fifi. Hembus asap rokok, habiskan rokok tanpa jemu, dan menjerit bagai orang sakit. 

Depresi mental?

Lalu si gadis dengan niat ingin menolong, terus mencari raja. Raja merupakan ketua perkampungan indah berdekatan dengan tasik dimana fifi mempertontonkan aksi kusut sakit jiwanya. Si gadis terus ke kamar raja dengan tujuan meminta tolong.


"nia nak dia papa", sambil jari telunjuk mengarah ke arah fifi.



................................................


Sedar-sedar, fifi berada di atas kamar indah yang agak pelik bagi pandangan mata manusia biasa sepertinya. "Aku kat mana ni?" soal fifi sendiri di dalam hati sehingga dua anak kecil yang persis mukanya sendiri berlari berkejaran ke arah fifi sambil menjerit papa.



ps: jangan selalu sangat tensi lepak depan tasik senja-senja. tak elok tau!