Monday, April 29, 2013

Untung

Lengan baju yang membataskan pergerakan tangan Hafzan, pantas disinsing. Tumbukan yang dituju ke rahangnya, berjaya dielak. Bertalu-talu Hafzan membalas pukulan yang mengebaskan kakinya sebentar tadi. Hafzan akhirnya mengeluarkan sebilah pisau kecil yang disimpannya di dalam poket seluar jeans tiruan lusuh jenama Levis dan akhirnya mengacahkan pisau itu kepada pihak lawan. Entah dari mana silapnya, kaki Hafzan tersadung batu-batu kecil yang terdapat di lorong gelap itu dan akhirnya secara tidak sengaja, tubuh Hafzan makin menghampiri pihak lawan sehingga pisau tersebut tertusuk ke pangkal dada seorang lelaki muda.

Terduduk lelaki itu dan pergaduhan yang tadinya hingar bingar terus terhenti. Masing-masing memandang ke arah lelaki muda yang berlumuran darah yang sudah terbaring menyeringai di lorong gelap itu. Sepantas itu juga mereka berlari, menjauhi tempat kejadian, meninggalkan lelaki muda itu bersama Hafzan yang sudah terduduk.

Hafzan mendekati lelaki muda itu perlahan-lahan. Dapat dilihatnya hembusan nafas lelaki muda itu yang tidak teratur. Hafzan berjeda seketika sebelum mencabut keluar pisau yang masih melekat di pangkal dada lelaki muda itu sekuat hati. Terus tubuh itu mati terhenti dari segala pergerakan. Hafzan pantas melarikan diri sejauh mungkin sambil meraung di dalam hati. Aku dah bunuh orang! Aku dah bunuh orang!!!

Senja itu, Hafzan pulang ke sebuah pondok yang masih kelihatan kukuh. Bacaan ayat suci yang bergema seiring dengan tarannum Bayati yang sempurna membuatkan Hafzan menghentikan langkahnya. Sambil memeluk erat bungkusan roti, Hafzan memberi salam dan melangkah masuk ke pondok itu. Seorang perempuan tua yang berumur dalam lingkungan 60an bertelekung lengkap menghentikan bacaannya dan memandang ke arah Hafzan sambil tersenyum.

"lambat balik, banyak kerja ke?", tanya perempuan tua berwajah tenang itu kepada Hafzan. Hafzan angguk sebelum meletakkan bungkusan roti tadi di hadapan perempuan tua itu. "ajan belikan roti ni untuk mak? beruntung mak ada anak macam ajan. semoga murah rezeki kita, terima kasih ye nak...", bersungguh perempuan tua itu menyampaikan kata.

Hafzan berlalu ke bilik air yang terdapat di dalam pondok itu sambil mengesat air mata yang mengalir di pipi.

No comments: